Friday, May 27, 2011

Gambar | Wang Kertas RM20 Bakal Digunakan Semula

Selepas 16 tahun wang kertas RM20 diguna semula oleh Bank Negara Malaysia.

Ia merupakan sebahagian daripada siri wang kertas dan duit syiling terbaru yang bakal memasuki edarannya pada awal tahun depan.


 http://www.nuristimewa.com/wp-content/uploads/2010/01/duitRM20.jpg


“Pengenalan semula wang kertas RM20 dalam siri matawang baru ini penting kerana ia berfungsi sebagai perantara yang menghubungkan jurang nilai antara RM0 dan RM50. Ini akan memudahkan pengguna membuat bayaran,” katanya dalam satu kenyataan kepada The Star pada Rabu.










 [2nd_RM20_b(R2).JPG]


Wang kertas RM20 telah lama diperkenalkan sejak siri kedua pada tahun 1982 dan telah dihentikan pengeluarannya pada 1995.

Rekaannya menonjolkan hiasan tradisional Malaysia dan gambar ibu pejabat Bank Negara di muka bertentangannya.
 
 
type 1 of 2 series
 
 
   Ok selepas ni senanglah yang mana nak beli barang RM19.99 tu bagi duit RM20.00 ni je. senang dah beg duit tak tebal nanti. Hehe. Unik2 . :D 

  tags: rm20 malaysia, gambar rm20 malaysia, malaysia gunakan rm20, gambar rm20, rm20, wang kertas rm20, gambar wang kertas rm20, gambar wang kertas rm20 digunakan semula.

20 comments:

Anonymous said...

yeke??first tym ngk wit kertas rm20...haha..kuno tol..

kyo_9 on May 27, 2011 at 1:03 AM said...

err.. nape RM20 dan bukannye RM30 ek? Kate perantara RM10 ngan RM50?

Siti Safiyyah on May 27, 2011 at 1:06 AM said...

wahh tak sabarnyeee nak tunggu tahun depan.. hehe

ASaDa RyutaRo on May 27, 2011 at 1:17 AM said...

masa kecik2 selalu nampak duit rm20 ni. lepas dihentikan, ada kedai yang terus tak nak terima duit rm20. tak laku katanya..

lepas ni boleh la guna balik. hahahaha..

Norashiqin Kamaruzaman on May 27, 2011 at 1:33 AM said...

ok dapat idea dah...huhu..bagus gak dia wat camni sbb hari tu jadik cashier, masalah utama nak bg balance ssh klu org kaye2 dah huluq duit besaq2 neyh hahahah, lgpon ade lambang traditnal uhh...bagus gak =)

miss ct on May 27, 2011 at 1:40 AM said...

Assalamualaikum af...
mesti thn depan ramai yg bg duit raya rm20 kan?? kayalah adik2 kita nanti..hehehe =)

Magrib on May 27, 2011 at 1:51 AM said...

tapi, pada mula nya dulu... kewujudan duit RM 2 dikata kan tidak efficient?? malaysia oh malaysia.. Suka baca entry anda.. nice dan menarik.. minat dan follow blog anda ye..

ini entry terbaru saya.
Laki aku suka yang berbulu
Seorang Brader kuat melancap BERANG DENGAN GUA pasal isu melancap
Alat kelamin wanita pon boleh kentut. (Kentut Vagina)
Kenapa Burger yang anda beli tak sama macam dalam tv
Kehidupan seorang PLAYBOY.. (GAMBAR 18SX)
Onani (melancap) - Adakah normal?

sangat setia on May 27, 2011 at 3:06 AM said...

nak bole ? :)

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:36 AM said...

@Anonymous: kuno tp style tu :p

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:36 AM said...

@kyo_9: entahla .. lupa plak nak tanya. hehehe :D

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:37 AM said...

@Siti Safiyyah: hehehee , lepas ni dalam dompet adalah rm20 tu :p

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:38 AM said...

@ASaDa RyutaRo: huhuhu , cepat sangat kedai kata tak laku.. tp sekarang dia jadi unik :D

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:38 AM said...

@Norashiqin Kamaruzaman: hahaha , haa betul tu.. senang sikit nanti nak g shopping kan :P

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:39 AM said...

@miss ct: wow , rm20 kali lima ringgit ja rm100 :wow . huhuhu :p

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:40 AM said...

@Magrib: mungkin sekarang zaman dah berubah bro.. entahla tiba2 je :p thanks bro for follow me ^_^

Abdul Farique on May 27, 2011 at 5:40 AM said...

@sangat setia: boleh , tapi nanti tahun depan :p

ArulchelseA on May 27, 2011 at 9:25 AM said...

nak cari wang kembar yg bernilai 37.40sen tk de ke bro...kah kah kah kah

Nik on May 27, 2011 at 4:10 PM said...

mmg ader baca tentang akn pengeluaran semula duit RM5,RM10,RM20 nie..semua akn diberi corak baru kecuali duit RM50 akn kekal seperti yg mane ade skang..proses penyelarasan nie akn start thn dpn,tp stage by stage...mmg ptt sgt duit RM20 nie digunakan semula untuk memudahkan proses jual beli

Abdul Farique on May 27, 2011 at 6:31 PM said...

@ArulchelseA: ade ke bro ? =.="

Abdul Farique on May 27, 2011 at 6:32 PM said...

@Nik: betul tu bro.. skarang kan dah senang sikit pengguna kita ni :p

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!