Saturday, May 14, 2011

Diantara Haiwan Yang Susah Nak Dikejar Pilihan AF .

     Salam kawan-kawan , kali ni aku nak kongsikan apa yang aku tau tentang haiwan yang paling susah nak dikejar ni . Entri ni tak berkaitan apa apa pun cuma nak memberi informasi buat kalian saja . Walaupun pilihan-pilihan bagi kadang kala tak tepat , korang cuba google je cari informasi yang berjenis sikit :p



    Sebenarnya mengapa haiwan-haiwan ini susah nak dikejar ? Semuanya kerana kelebihan Tuhan yang memberikan haiwan ni akal . Betul tak ? hehe . Jadi tanpa membuang masa mari aku kongsikan diantara 5 haiwan yang susah nak dikejar pilihan aku disini . Diantaranya , yang pertama 







    http://3.bp.blogspot.com/_KV59zV_mK0s/S83UScTg4EI/AAAAAAAACW4/w2faF9dEEqg/s1600/02.jpg

    1) Cheetah atau bahasa melayunya , Harimau Bintang . Haiwan ini mampu berlari diantara 113 km/j . Wow , tak cukup laju ke ? Mampu berlari dan memecut disebelah Motor Honda EX5 . Kalau Motor pun dia mampu kejar , apakan kita yang nak mengejar dia . Kita yang berlari 10-20 km/j pun akan mengah . Silap-silap dia yang kejar dia dan ngaappp .


 http://4.bp.blogspot.com/_KV59zV_mK0s/S83UqtWyd7I/AAAAAAAACXM/0stQ6WIqAsc/s1600/03.jpg


     2) Burung Spine Tailed Swift. Bagi peminat-peminat burung tegar dan penggemar makanan burung , jangan harapkan nak dapat tangkap burung ni . Spine Tailed Swift adalah seekor burung nak terbang dengan kelajuan 171 km/j . Burung ini mempunyai sayap yang besar sekali . Boleh kalau nak tangkap burung ni . Tapi hanya tangkap gambar je la . OK la tu kan . Walaupun motor EX5 diubah suai , potong blok sekalipun , belum tentu dapat lawan burung ni . Hebat hebat kau burung :)



 

    3) Memerang . Memerang adalah sejenis haiwan yang bijak . Memiliki paras rupa seperti anjing laut . Haiwan ini paling dibenci oleh kaki pancing kerana menyebabkan ikan-ikan lari bertempiaran walaupun haiwan ini tidak memberi kaki pancing tu . Makanan utama haiwan ini adalah ketam , sebarang siput serta ikan . Memerang ni sangat bijak . Cuba kita ke laut dan tunggu kehadirannya , lepas tu kita kejar dan tangkap dia ( harga mahal sebab sedikit susah nak cari kat makanan eksotik malaysia ) . dapat ke tak dapat agaknye ? :p






     4) Biawak . Sebenarnya senang je bagi orang-orang yang takda sifat geli ni . Biawak pun salah satu makanan eksotik . Jadi kalau jual kepada pembeli , masuk juga poket kita . Bagi pandangan aku , aku begitu geli nak pegang biawak dan tengok biawak . Nampak je berat dan besar , tapi berjalan punya laju . Laju la jugak . Kalau tak takkan harga mahal . Kalau tak percaya pergi kat restoran makanan eksotik dan sila pesan lauk biawak panggang beserta sos lada hitam dan sepinggan nasi . Juga pesan orange Juice beserta ais kosong . Tengok la berapa korang nak kena cekau bila korang pergi kat cashier :p


   

    5) Tebuan Tanah . Hoi jangan main-main dengan tebuan jenis ni . Hati-hatilah ketika berjalan tu . Janganlah nanti tersepak sarang tebuan tanah ni , nahas je . Tebuan tanah adalah sejenis bahan kimia yang disebut pteromone juga ditinggalkan pada mangsanya bagi menarik perhatian lebah lain supaya menyerang mangsa tersebut.Bagi tebuan tanah, mereka gemar berada pada kawasan lembah yang lembab. Habitat mereka didalam tanah . Dapat mengesan musuh dalam anggaran 50 meter radius . Ada juga yang maut disebabkan serangan tebuan tanah . Jadi apa hal nak kejar-kejar serangga ni , kerja orang gila . Haha :p




  Itu lah lima diantara haiwan-haiwan yang susah kita nak kejar / tangkap . Sebenarnya haiwan juga seperti kita , ada kelebihan dan ada kekurangan . Tapi kenapa tak semua orang tahu apa kelebihan dan kekurangan haiwan ? sebab haiwan bukanlah makhlus yang suka menunjuk nunjuk . Jika haiwan menunjukkan kelemahan , maka haiwan tersebut akan menjadi pemangsa . Jika haiwan menunjukkan kekuatan , maka haiwan tersebut akan menjadi pemburu dan raja seperti singa . 




   Kesimpulannya , mengapa kita nak tunjuk diri kita lemah . Sedangkan tidak pada haiwan . Sebenarnya kita adalah Makhluk yang bernyawa sebaik baik kejadian , ^_^



8 comments:

Siti Safiyyah on May 14, 2011 at 5:12 PM said...

keh3 sape je yg mampu nak kejar tu?? meh ss nak tabik spring sikit. :P

ZWAN SABRI on May 14, 2011 at 6:16 PM said...

owh.. baru kutahu bahawa biawak pown payah nak tangkap jugak..

MySuaraBlog: Sebelum Sekarang, Mereka Hanyalah....

Aya Maya on May 14, 2011 at 6:56 PM said...

tupai pun ssah nk kejar. =)

Abdul Farique on May 14, 2011 at 8:26 PM said...

@Siti Safiyyah: hahahaah , memang tak dapat den nak nolong :p

Abdul Farique on May 14, 2011 at 8:27 PM said...

@ZWAN SABRI: senang ke tangkap biawak tu bro :p

Abdul Farique on May 14, 2011 at 8:27 PM said...

@Aya Maya: betul tu betul . tapi orang karnivor jarang makan tupai jadi tupai tak bape pupus sgt :p

deeya on May 14, 2011 at 9:21 PM said...

setiap yang diciptakan tu ade hikmah nya yg tersendiri .. apepun , pernah tangkap biawak . besh !! umpan jer pakai odol ikan .. hakhak !

teringin nak tngok burung garuda dengan naga =(

Abdul Farique on May 15, 2011 at 2:22 AM said...

@deeya: wow , deeya seorang yang hebat . pandai menangkap biawak , respekkk ! ^_^

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!