Wednesday, May 25, 2011

Disambar Petir | 40 Orang Maut , 150 Orang Cedera | Bangladesh

    Salam kawan-kawan, tu diaa. Sekurang-kurangnya 40 Orang Maut dan 150 orang lagi cedera apabila . Kebanyakan mangsa sedang menuai padi di sawah dan dengan memancing ikan. Fuhh dasyatnya, Di Malaysia pada 21 Mei 2011 - kejadian Tanah Runtuh Hulu langat mengorbankan sejumlah anak yatim, Di Joplin, Mossouri pada 22 Mei 2011 - Kejadian tornado besar yang membunuh sekurang-kurangnya 122 orang dan baru-baru ini 6 terbunuh akibat ribut dan angin kencang di Oklahoma dan pendalaman Kansas.

 


  21,22,24,25 Mei 2011 banyak bencana alam yang berlaku dan ramai yang terbunuh. Kat Penang ni pun tiap-tiap angin kuat. Risau... 


Ribut yang berlaku sebelum musim hujan mulai Mei atau Jun sering menyebabkan penduduk menjadi mangsa disambar petir selain merosakkan tanaman.

Antara yang maut termasuk lapan petani yang berada di sawah untuk menuai padi. Angka korban itu direkod di 11 daerah di seluruh Bangladesh setakat ini. Kawasan paling teruk mencatat bilangan mangsa akibat ribut petir ialah di rantau barat laut negara itu.

Kebanyakan mangsa disambar petir antara jam 6.30 pagi dan 10 pagi waktu tempatan ketika penduduk sedang mengutip buah-buahan atau bekerja di ladang tanaman. Hujan lebat berterusan sepanjang waktu pagi.

Daerah yang terjejas adalah Chapainawabganj, Pabna, Joypurhat, Rajshahi, Gaibandha, Kurigram, Naogaon, Manikganj, Gopalganj, Khulna dan Khagrachharhi. Angka kematian besar berlaku di Chapainawabganj.


Sepuluh orang maut di daerah barat laut Chapainawabganj manakala 10 lagi terbunuh dan seorang cedera apabila disambar kilat di kawasan Shibganj, Nachol dan Gomastapur, daerah Chapainawabganj. 

   Untuk seterusnya sila baca : Berita harian
   Sumber : Berita Harian 

tags: petir bunuh 40 orang, petir bunuh penduduk bangladesh, kill lighting in bangladesh, lighting kill 40 people bangladesh, 40 orang maut kena petir, 40 orang maut disambar petir,150 orang cedera kena petir, bangladesh lighting attack. 

 

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!