Thursday, January 20, 2011

Masa Nan Satu



Masa , sesungguhnya masa itu terus berputar .
Tiada siapa pun dapat mengulangi masa semalam
. Hidup , ibarat kita ibarat Sang Lebah yg sentiasa mencari dengan madunya . Sang Lebah itu ibarat kita , dan madu itu ibarat ilmu . Itulah kewajipan kita dibumi ini . Bagaimana kalau tiada ilmu ? kita mudah ditipu dan ditindih .


 Masa , Andai bisa dikembalikan aku untuk masa dulu , ingin aku perbetulkan kesilapan yang membawa kekal kepadaku sekarang ini . Setelah apa yang kesal ku menyesali , tiada gunanya .

Read more ye :)




 
Masa , Sungguh dasyat hayatmu . sungguh dasyat kita kejar dan mengejar . Sedarkah kita rupa-rupanya sudah di penghujung dunia . Kita adalah warisan zaman yang terakhir . Akhir zaman . Sesungguhnya suatu hari kita akan kedengaran tiupan sangkakala tak lama lagi .


Masa , walaupun kamu kehabisan bateri atau kuasa , walaupun dilambatkan kamu atau dicepatkan kamu , kamu tetap berjalan seperti biasa dan masa tak pernah lari dari masa yang benar-benar betul . Indah sungguh ciptaan Tuhan . Banyak manfaat , banyak kegunaannya . Nyata , Tuhan Maha Kaya , Tuhan Maha Besar , Tuhan Maha Penyayang .



Masa , tak pernah menunggu kita . tak pernah meninggalkan kita . cuma kita saja yang membiarkan masa itu berlalu . kita ! kita ! bukan masa yang tinggalkan kita . kita yang tinggalkan masa . Kerana apa ? kerana sikap ego manusia dalam diri kita , mengwujudkan sifat suka membuang masa didalam lunak sanubari di lubuk hati kita ini . Ini kah yang kita mahu ? simpangkanlah dengan waspada .


 Masa , tidak akan menunggu kita sambil akan menjadi saksi pada hari kematian kita . Ia tidak akan sedikit pun memberitahu bila masa kita akan pergi meninggalkan dan mengakhiri ujian didunia ini . Siapa kita untuk mengetahui itu semua ? sebab kita tak wajib tahu kerana kita hanya lah hamba Allah . Untuk apa kita masuk campur urusan Allah S.W.T ?


Masa , menjadi petanda bilakah peristiwa-peristiwa bersejarah , peristiwa yang hangat . kenangan-kenangan yang manis dan selalu dikenang . Masa lah yang merekodkan semua itu . Sesungguhnya masa itu tidak pernah mengawal kita tetapi kita yang sebenarnya mengawal masa . Sesunggunya jua masa tidak mengejar kita tetapi kita yang mengejar-gejarkan masa .

 Para Pembaca yang dihormati sekalian , sedarilah bahawa MASA ITU EMAS yakni kita memerlukan masa jadi hayati masa-masa kita . Wassalam .


Ciptaan sepenuhnya;

      Abdul Farique Bin Abdul Rahman



4 comments:

Unknown on January 20, 2011 at 7:00 PM said...

nice ~

ayienchan on January 20, 2011 at 7:05 PM said...

masa begitu cepat berlalu (:

admin on January 20, 2011 at 7:09 PM said...

@kodet : thanks 4 read kodet :)

admin on January 20, 2011 at 7:10 PM said...

@masa memang cepat berlalu , itu la sebabnya kita dinasihatkan supaya jangan membuang masa :)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!