Saturday, January 29, 2011

Si Buruk Yang Terlalu Merendahkan Diri

Pinjam dari encik google
   

Salam kawan-kawan , entry kali ni aku dah lama buat tapi aku tak 'publish' kat sini kerana aku masih selidik dan 'research' entry ni . Takut ada yang tersilap . Tapi apa yang penting aku nak cakap kat sini , aku menulis bukan kerna nama . aku pasti entry aku ni banyak manfaat dan pengajaran . Aku tulis ni diatas dasar pengalaman aku , So aku tak menceritakan benda yang kosong ok :)

Artikel ini saya ciptakan bukannya berniat mengutuk atau menghina mana mana pihak , ini hanya mahu dijadikan teladan saja . Setiap wanita memang inginkan rupa yang cantik , manis , lawa . Ye la , tiada siapa yang ingin wajah buruk . Tetapi , setiap kejadian Tuhan ini ada kelebihannya . Ini kerana tiada satu manusia pun didalam dunia ini sempurna . Kerana itu lah , setiap manusia Tuhan ciptakan dalam satu keadaan yang adil .

Read More ek :)




Ada nikmatnya ciptaan Tuhan ini . Manusia , dibuat dari tanah . Jadi tiada guna juga kalau cantik tetapi hati nya buruk , hitam . Dan biar buruk asalkan hati cantik , putih berseri . Ini lah maksud yang saya katakan setiap manusia sama sahaja . Cuma yang membezakan dari sudut hati dan hakiki . Dari cerita saya ini , banyak teladan dan sempadan yang saya mahu tunjukkan disini . Kerana ramai gadis gadis yang kurang cantik terlalu merendahkan diri dan mempersalahkan diri atas kerana mereka tidak cantik .


Pinjam dari encik google


Baiklah , cuba kita lihat disini . Ada kah wanita cantik berpakaian sopan ? berpakaian menutup aurat ? bersopan santun ? Ada memang ada , tapi sesetengah saja . Betul tak ? anda fikirkanlah sendiri . Jadi tiada guna pun gadis2 yang kureng2 ni nak merendahkan diri atau putus asa , putus harapan ke tiada keyakinan diri . Itu tak penting , yang penting nilai yang kita bawa . Itu lah .


Teladannya disini , kita sebagai manusia tak perlulah merasa gelisah dan terlalu waspada dalam menjalani kehidupan didunia ini . Biar waspada demi halal haram tidak mengapa . Syukurlah dengan apa yang kita ada kerana itu lah satu satunya anugerah Tuhan . Anda bersyukurlah dugaan anda hanyalah buruk , tetapi yg lain ada yang sakit teruk tetapi mereka sanggup juga teruskan hidup . Lihatlah OKU , beryakinan tinggi dan berharapan . Itu lah yang saya harapkan dari anda (: .

 

11 comments:

Nisa Dawi on January 29, 2011 at 10:06 AM said...

syukur apa adanya aku..=)

Abdul Farique on January 29, 2011 at 10:08 AM said...

@Nisa Dawi : syukur . Alhamdulillah . Amin :)

bajiku shefi on January 29, 2011 at 10:47 AM said...

betul-betul... syukurlah dengan apa yang ALLAH kurniakan kat kita. setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing...gunalah kelebihan yg kita ada, jangan ditangisi pada kekurangan diri.. yakinlah pada diri sendiri.chewah..huhu

Abdul Farique on January 29, 2011 at 11:53 AM said...

@bajiku shefi : huhuh betul dakwaan anda tapi kenapa ayat terakhir tu macam pantun ? :p

nur aisya humaira on January 29, 2011 at 12:05 PM said...

Betul2,sokong AF...
Syukur dgn nikmatNya,pasti hidup lbh gembira...:)

Abdul Farique on January 29, 2011 at 12:12 PM said...

@nur aisya Humaira : huhu . betul tak ? thanks sokong tau ! . ya kita adalah hamba biasa .. :)

Mknace on January 29, 2011 at 12:15 PM said...

:) :) :)
setiap insan ada kelebihan tersendiri
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

KUREKURE COMEL on January 29, 2011 at 12:23 PM said...

kdg2 mina lg bersyukur dilahirkan sedikit tembam dan kurang cntik...

krn kalo mina kurus sure mina akan pkai pkaian yg melanggar syarak....

alhamdulillah...terima seadanye...

Abdul Farique on January 29, 2011 at 1:17 PM said...

@MKnace : :) , stiap insan ada kelebihan sendiri dan kekurangan sendiri . tambah sikit :)

@KUREKURE COMEL : tembam2 tu la orang ramai suke :p

n u r k i m a on January 29, 2011 at 11:30 PM said...

syukur la dengn pemberian Yang Maha Pencipta..

Abdul Farique on January 29, 2011 at 11:47 PM said...

@nurkima : huhuh , betul awak :)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!