Saturday, January 29, 2011

Si Buruk Yang Terlalu Merendahkan Diri

Pinjam dari encik google
   

Salam kawan-kawan , entry kali ni aku dah lama buat tapi aku tak 'publish' kat sini kerana aku masih selidik dan 'research' entry ni . Takut ada yang tersilap . Tapi apa yang penting aku nak cakap kat sini , aku menulis bukan kerna nama . aku pasti entry aku ni banyak manfaat dan pengajaran . Aku tulis ni diatas dasar pengalaman aku , So aku tak menceritakan benda yang kosong ok :)

Artikel ini saya ciptakan bukannya berniat mengutuk atau menghina mana mana pihak , ini hanya mahu dijadikan teladan saja . Setiap wanita memang inginkan rupa yang cantik , manis , lawa . Ye la , tiada siapa yang ingin wajah buruk . Tetapi , setiap kejadian Tuhan ini ada kelebihannya . Ini kerana tiada satu manusia pun didalam dunia ini sempurna . Kerana itu lah , setiap manusia Tuhan ciptakan dalam satu keadaan yang adil .

Read More ek :)




Ada nikmatnya ciptaan Tuhan ini . Manusia , dibuat dari tanah . Jadi tiada guna juga kalau cantik tetapi hati nya buruk , hitam . Dan biar buruk asalkan hati cantik , putih berseri . Ini lah maksud yang saya katakan setiap manusia sama sahaja . Cuma yang membezakan dari sudut hati dan hakiki . Dari cerita saya ini , banyak teladan dan sempadan yang saya mahu tunjukkan disini . Kerana ramai gadis gadis yang kurang cantik terlalu merendahkan diri dan mempersalahkan diri atas kerana mereka tidak cantik .


Pinjam dari encik google


Baiklah , cuba kita lihat disini . Ada kah wanita cantik berpakaian sopan ? berpakaian menutup aurat ? bersopan santun ? Ada memang ada , tapi sesetengah saja . Betul tak ? anda fikirkanlah sendiri . Jadi tiada guna pun gadis2 yang kureng2 ni nak merendahkan diri atau putus asa , putus harapan ke tiada keyakinan diri . Itu tak penting , yang penting nilai yang kita bawa . Itu lah .


Teladannya disini , kita sebagai manusia tak perlulah merasa gelisah dan terlalu waspada dalam menjalani kehidupan didunia ini . Biar waspada demi halal haram tidak mengapa . Syukurlah dengan apa yang kita ada kerana itu lah satu satunya anugerah Tuhan . Anda bersyukurlah dugaan anda hanyalah buruk , tetapi yg lain ada yang sakit teruk tetapi mereka sanggup juga teruskan hidup . Lihatlah OKU , beryakinan tinggi dan berharapan . Itu lah yang saya harapkan dari anda (: .

 

11 comments:

Nisa Dawi on January 29, 2011 at 10:06 AM said...

syukur apa adanya aku..=)

admin on January 29, 2011 at 10:08 AM said...

@Nisa Dawi : syukur . Alhamdulillah . Amin :)

Cik Ika Toppo on January 29, 2011 at 10:47 AM said...

betul-betul... syukurlah dengan apa yang ALLAH kurniakan kat kita. setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing...gunalah kelebihan yg kita ada, jangan ditangisi pada kekurangan diri.. yakinlah pada diri sendiri.chewah..huhu

admin on January 29, 2011 at 11:53 AM said...

@bajiku shefi : huhuh betul dakwaan anda tapi kenapa ayat terakhir tu macam pantun ? :p

nur aisya humaira on January 29, 2011 at 12:05 PM said...

Betul2,sokong AF...
Syukur dgn nikmatNya,pasti hidup lbh gembira...:)

admin on January 29, 2011 at 12:12 PM said...

@nur aisya Humaira : huhu . betul tak ? thanks sokong tau ! . ya kita adalah hamba biasa .. :)

mknace unlimited on January 29, 2011 at 12:15 PM said...

:) :) :)
setiap insan ada kelebihan tersendiri
terbaeekkk!!!!

singgah dari mknace unlimited

KUREKURE COMEL on January 29, 2011 at 12:23 PM said...

kdg2 mina lg bersyukur dilahirkan sedikit tembam dan kurang cntik...

krn kalo mina kurus sure mina akan pkai pkaian yg melanggar syarak....

alhamdulillah...terima seadanye...

admin on January 29, 2011 at 1:17 PM said...

@MKnace : :) , stiap insan ada kelebihan sendiri dan kekurangan sendiri . tambah sikit :)

@KUREKURE COMEL : tembam2 tu la orang ramai suke :p

Anonymous said...

syukur la dengn pemberian Yang Maha Pencipta..

admin on January 29, 2011 at 11:47 PM said...

@nurkima : huhuh , betul awak :)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!