Sunday, January 30, 2011

Mengawal Kemarahan , Kebencian Adalah Amalan Mulia

Pinjam dari encik google
   
  Salam kawan-kawan , kali ni aku nak bercerita mengenai marah pulak . Apa itu marah ? tak kan korang sendiri tak pernah rasa . Jadi entry kali ni bertujuan untuk bercerita mengenai marah ni . Macam mana nak kawal marah dan benci ? aku tak dapat nak huraikan tapi cerita ni adalah pengajaran untuk korang . Jadi jom zass ..

   Perasaan marah akan wujudkan elemen elemen benci dalam hati kita . Perasaan ini haruslah dikawal dari dibiarkan berterusan kerana tiada kesan kesan kebaikan malah akan menyebabkan keadaan menjadi haru biru . Ini juga akan mengeluarkan satu perasaan dendam . Jika berterusan mungkin inilah yang kita tidak mahu berlaku , tiada guna bermain perasaan sebegini kerana perasaan ini jika difikir baik , baik la jadinya .


Sikap dendam berdendam adalah satu sikap yang mungkin berbahaya kepada diri kita .Bak kata Dr. HM Tuah Iskandar, Kita perlulah mempunyai satu sikap Extramind dalam pemikiran dalam fail di otak . Okeylah , kita melihat kisah Saidina Ali dengan seorang Yahudi . Orang yahudi ini asyik menghina agama Islam , Maka suatu hari apabila berdepan dengan Sayidina Ali , dia rebah tidak berdaya laki menangkis libasan pedang dan pukulan pukulan 'kick' panglima Islam itu .

Read More ye :)




Pinjam dari Encik Google

Sekarang , Sayidina Ali tinggal hendak menusuk pedangnya ke perut pemuda Yahudi itu .
''Puihhh !'' tiba tiba dia meludah tepat ke muka Sayidina Ali,Selepuk ke muka Sayidina Ali .
Dariada nak menikam pemuda Yahudi itu , Sayidina Ali membatalkannya . Dia merenung hingga pemuda Yahudi itu kehairanan . kata Sayidina Ali, ''memang aku beria-ria nak bunuh engkau tadi kerana menghina ALLAH. Aku lakukan kerana ALLAH,tapi bila engkau meludah muka aku, andai aku membunuh engkau , bukanlah kerana ALLAH lagi , tapi kerana marahnya aku .''


Jika Pahlawan Islam , Sayidina Ali boleh bersikap sedemikian , mengapa tidak anda ? Kerana kita apabila marah , fikiran mudah dirasuk dan mulalah bertindak diluar kawalan . Saya harap cerita ini dijadikan ikitibar kepada semua pembaca pembaca yang sudi membaca . Saya berharap agar semua dapat mengawal perasaan dan tenangkan hati anda . Salam .


  Cerita ni sebenarnya dari FPSpublishers.org dan aku adalah seorang penulis di FPSpublishers. FPSpublishers dah tutup , jadi aku bawa hasil artikel aku ke sini .. Semoga jadi pengajaran . Amin .


  

9 comments:

Kodet on January 30, 2011 at 12:39 AM said...

huhu , klu aku di tempat saidina ali , mungkin aku x dpt kawal dan terus bunuh ...tmbah2 lgi aku ni panglima perang ada pedang lgi kan..

MJ on January 30, 2011 at 12:41 AM said...

yup,betul3..kene byk sabar..=)
bru semlm mj buat entry pasal marah..

Hazim_91 on January 30, 2011 at 12:50 AM said...

btul tu..sebab tu lar kite kene pupuk sifat sabar dalam diri kita..supaya kita boleyh kawal sifat marah tu kan..??
btw..nice entry...

Abdul Farique on January 30, 2011 at 12:50 AM said...

@Kodet : huhuh , Saidina Ali kuat imannya :)

@MJ : betul tu MJ , sabar itu kan separuh daripada iman :)

Abdul Farique on January 30, 2011 at 12:54 AM said...

@Hazim_91 : tenkiu ye , diharap entry ni sedikit sebanyak dapat membantu dan dijadikan teladan :)

cik Ladies on January 30, 2011 at 1:43 AM said...

baik nye saidina ali , baik lagi rasulullah kan .. :)

aish , klu CL la kt tmpat saidina ali , tak leyh nk pikr da nk bunuh sbb marah ke sbb tuhan :p

wanacesh on January 30, 2011 at 8:27 PM said...

kalo kter kt tmpt saidina ali kita kasi tonyoh muka dia dengan air liur kita,,(nak bunuh rsa ngeri pulak),,hihi

Kenangan kita yang hilang,,,

Abdul Farique on January 30, 2011 at 9:49 PM said...

@cik Ladies : betul tu , kuat iman Saidina Ali . huhu

Abdul Farique on January 30, 2011 at 9:50 PM said...

@wanacesh : tu la , bukan senang nak sabar ni . setengah orang je yg mampu .

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!