Tuesday, January 25, 2011

Salahke U Follow I , I Follow You ?

    

Salam kawan - kawanku , biar aku luahkan perasaan aku kat sini sikit k . Ini adalah berkaitan dengan perkataan FOLLOWERS . Apa itu followers ? followers bagi aku adalah insan yang sudi mengikuti perkembangan blog aku di dasboard mereka . Benar ke ? Atau adakah FOLLOW hanya sekadar untuk NAMA ? biar aku bercerita pendapat aku disini .

  Bagi aku tak salah kalau aku follow blog mana-mana pun . Aku support korang . Kita boleh luangkan masa untuk update blog walaupun ada setengahnya kerja . Mungkin hilang semangat kita kalau update blog tapi takda followers . Memang followers akan datang jika entry kita ni ada class , terbaik tapi semangat bagi followers tu tiada . Mungkin kita akan rasa hampa dengan penulisan kita dan blog kita . Kadang kala perasaan tak nak jadi blogger tu muncul .

  Bukan apa , kita nak la sokongan padu dari bloggers lain . Support , yang mana silap minta tolong diperbetulkan supaya kita lebih cemerlang , gemilang dan terbilang . Tentang FOLLOW semata - mata untuk NAMA ni . Sebenarnya bagi aku siapa yang tak nak NAMA kan . Mungkin bloggers otai lain akan kata kita ni budak baru , nak FOLLOWERS semata - mata kerana NAMA . Tapi bagi aku ini BUKAN KERANA NAMA .

Read More ye ,



  Blog aku sedang berkembang naik . Ranking Alexa pun dah menaik , FOLLOWERS pun dah 300+ daripada sebelum ini 7 followers saja . Masa aku ada 7 Followers tu korang tengok aku ni aktif ke ? selalu update blog ke ? jarang . Sekadar copy paste sikit-sikit hasil orang . Ini sebab aku stress aku kurang followers . Tapi sejak Followers aku meningkat ke ratusan ni , Aku buat macam-macam . Buat artikel hasil tangan sendiri , buat freebies , buat contest , blogwalking sana-sini . Itu sebabnya aku gembira kerana buka je blog tengok new followers . Alhamdulillah korang support blog aku .

  Sebab itu aku katakan , Siapa yang follow aku , aku follow balik . Aku menghormati dan menghargai jasa dan sokongan bloggers lain untuk aku . Memang orang kata followers akan datang dengan sendirinya , tapi cuba korang lihat kenapa blogger baru ni selalu menyusahkan bloggers otai dan tak update blog langsung pun ada , ini disebabkan sokongan untuk mereka . Kat sini bukan aku nak RIAK , tapi sekurang-kurangnya kita hargai lah orang . Bloggers itu manusia .

  Manusia mana yang tak punyai perasaan . Walaupun terkenal mana kita ni , walaupun terbaik mana kita ni , kita kena ingat kalau tiada followers ni maka kosonglah kita yang memainkan watak bloggers . Aku tak kesah kalau bloggers otai pangkah aku diatas penulisan aku ni , lagipun aku pun blogger baru . Tapi kena ingat , kalau tak ada angin , pokok takkan goyang . Kenapa aku buat Award Followers dan cuba bagi macam-macam kat followers aku walaupun aku ni tak mampu ? sebab aku ada perasaan kasih sayang . Muka je ganas tapi dalam hati ada taman .

  Nasihat aku buat blogger baru , korang tak payah bimbang kalau korang tak dak followers , korang update blog selalu tabahkan semangat , buat entry cantik2 . Ehh , aku sokong pendapat bloggers otai ke ??? bukan , disebabkan zaman sekarang macam ni , korang ikut je la . Aku dulu pun macam korang jugak . Bermula dari awal ... Mungkin orang boleh kata , blog kau macam budak-budak , penulisan ntah apa apa macam mana aku nak follow . ee .

  Tapi kenapa orang tak kata , ehh blog kau silap ni tak boleh buat macam ni , tukar ni , tukar tu kalau tak kau takkan ada followers dan aku pun takkan follow ?? . Sebab Ego , taknak bantu sama bantu . Salah ke kita tolong dan support ? Mungkin nama blog aku lepas ni akan blacklist oleh korang yang tak sependapat dengan aku , tapi aku tak kesah , sekurang-kurangnya aku dah lepas perasaan aku dan aku luahkan rasa sokong aku keatas blogger baru . Itulah matlamat aku buat entry ni .



  Ucapan terakhir aku , buat sesiapa yang dah follow aku , tolong gtau kat shoutbox . Senang kalau tak aku akan ketinggalan blog korang ok . Korang buatlah yang terbaik ,jangan risau aku support dari belakang . HIDUP NEW BLOGGERS !! 

P/s : Ini hanyalah pendapat aku , lain orang lain cara . Aku hanya ceritakan pendapat aku . Sekurang-kurangnya korang tahu perangai aku macam mana . 1 je aku nak pesan , tak perlu paksa-paksa orang , tak perlu merayu - rayu, biar budi pekerti . Thanks :)

 

63 comments:

Anonymous said...

saya sokong blogger baru sebab saya pun baru jugak...follower pun xlah banyak mana...entry pula ntah apa-apa...lagi nak cakap pasal pagerank ni, jauh ke bawah...tapi buat blogger yg lagi junior dari saya,, dun ever give up!! :)

Zeanne on January 25, 2011 at 8:38 PM said...

eh sama!anne pun folo orang yang folo anne,sebab nak hargai diorang..huhu

tp kadang2 'folo u,folo me back',lepas tu letak tanda seru banyak2 tu yang tak tahan...hahaha

MiMie AddNin on January 25, 2011 at 8:38 PM said...

hye..
hehhe..
assalamualikum..
saye suke ur pendapat..
bernas laa..
manusia mmg saling memerlukan..
mcm org sakit jgk..
mkn ramai bg sokongan kat die, mkn kuat n cpat la sehat compare dengan yg x de sape support..
mmg bleh down laaa..

CG on January 25, 2011 at 8:39 PM said...

statement bgos..aku kdg2 xska dgn blogger otai yg marah i follow u,u follow i..bkn apa,mcm dorang mula2 wt blog followers dh beriban..mst mula cm kita gk..fuhhh!panjang lak hujah aku.hakhak!

nur aisya humaira on January 25, 2011 at 8:39 PM said...

Saya sokong gak...Baru je nak buat entry camni,tpi tkt org terase...so,tk buat laa..hehe..
Pernah tk bace entry pasal ni...tajuk entry die.."Aku tak suke kalau ade org follow aku, tpi nak suruh aku follow balik.."

waa,sgt kejam kata2 ni...

Anonymous said...

As salam mr.Farique...
Yes that's right...
i Follow u...
u Follow me...
kih3...aku follow org sbb nak blogwalking balik...semua yg kite follow akan ade dlm profile kite...dah follow dekat 2000 blog sebulan nie...hu3,yg follow balik...x kisah pun brape...janji entry besh selalu...hu3

nie entry tutorial yg kamu request... Sidebar TAB

jambancomel on January 25, 2011 at 8:45 PM said...

ble ade follower baru kite jadi semngat nak blog en ,yep2 aku tak kisah gak sape nak follow aku ,asal aku gembira ble ade orang baca entry aku hehe ,tapi follower ramai tak semestinya blog tu glemer en :)

Anonymous said...

saya pon sokong gak entry nieyh..saya pon baru gak..dulu2 masa follower ade due tige kerat jeh,mmg tade smgt nak blogging.tp skrg ade 100++ pun dah cukup dah.selalunya,blog yg follow saye,saye akn follow balik :)

admin on January 25, 2011 at 8:58 PM said...

@moon : Ayuh Moon kuatkan semangat ! yakin kita juga boleh bangun dan jadi bloggers berjaya :)

@Anne : btul tu , sebab tu saya ingatkan , nak minta org follow ayat tu biar molek . baru org tu leh cool . ye tak :)

@Mimie Addnin : ye la , betul tu . umpama kita memerlukan insan yang sudi amik berat tentang kita . Baru kita semangat . Baru la hidup kita ada misi dan visi . Orang Malaysia sekarang ni KEBANYAKAN penting diri .

@Cik Gadis : betul tu , kita mula dari bawah , lepas tu level 2 , level 3 dan level yg lain2 ! mcm kehidupan jugak . Mula2 tak sekolah tak tahu ape2 , skank dah sekolah pandai itu pandai ini :)

admin on January 25, 2011 at 9:01 PM said...

@Nur Aisya Humaira : sbb sy terasa la sy buat macam ni . diorang salah sangka kat blogger baru mcm saya . tujuan entry ni yang menerangkan niat sy .

@AdamXis : its right bro , bagus orang macam bro ! tak lupa diri bila diatas :)

@conbellydiobeterisme : lain org lain cara awak :p . betul tu :)

@nurul ain : bagus , itu kan cara menghargai orang :)

Unknown on January 25, 2011 at 9:07 PM said...

betol2..stuju dgn apa yg dlm entri 2... (^^,)

Siti Safiyyah on January 25, 2011 at 9:16 PM said...

stail aku, aku akan tego lebih2 lagi blogger2 baru ni..tapi kadang2 ade yg takleh terima teguran aku..maybe cara aku salah kot..tapi ade gak yg leh terima..hehe :)

SyedGraphix Dot Com on January 25, 2011 at 9:27 PM said...

entry yg bagus farique. SG sgt stuju lah! ape salahnya kalau bg sokongan dkat bloggers laen.. bkn susah pun cume klik follow je kan? bgitu la bila name da naik. bkan x pandang org yg ade kat bwah da..moga2 kita djauhkan drpd prasaan riak dan takbur,

admin on January 25, 2011 at 9:43 PM said...

@hazirah cw : tenkiu hazirah sbb wujudkan rasa sokong tu :)

@SS : ss sebenarnya insan yang amik berat tentang org lain . itu bagus . tegur menegur amalan kita , yg mana tak leh terima tu biarkan . kecik besar nanti diorang akan sedar jugak :)

@SG : betul tu bro , tak perlu riak tak perlu takbur . kita semua MANUSIA :) yang bezanya hati :P

Unknown on January 25, 2011 at 10:10 PM said...

erm bila aku bca entri ko , aku rsa aku da bertukar pandangan aku ... dulu aku buat blog , aku tak suruh org follow dan aku pun dlu jenis suka copy paste gmbr2 menarik mcm gunung berapi apa smua tu , sbb tu follower aku mula naik , tp x la naik mendadak mcm skrang... tp sbb dlu aku x rsa mcm blogger lain rasa follower sikit , so aku pun rsa mcm i follow u , u follow me ni pelik... tp lpas bca entri ko , aku brubah pandangan...

najwa's on January 25, 2011 at 10:36 PM said...

sama2 la support each other kan? peace. :)

imaza93 on January 25, 2011 at 10:56 PM said...

yup ! betul3...
saya sokong sangat-sangat ,
huhu , sebab saya pun baru je berjinak-jinak dalam dunia blog lepas abes spm taun lepas:)
masih tak tau sangat pasal blog2 ni , up traffic lah ? huhh... kena byk buat blogwalking.. :)
ape pun , best laa entri awak!

Anonymous said...

yelah kan~ akhir akhir ni mawar selalu je ter-terjah ke blog yang otai-otai dok cerita pasal, ' i follow u, u follow me back '. tak salah kot bg blogger baru. kita dulu pon mcm tu jgk kot. hee. tak perasa je..

admin on January 26, 2011 at 12:26 AM said...

@kodet : lain org lain cara kodet . Ada org boleh hidup tanpa keluarga , ada org boleh hidup tanpa isteri/suami tapi ada jugak org yg tak boleh hidup tanpa keluarga disini , tak boleh hidup tanpa isteri/suami . sebab tak dak semangat . Sama jugak macam ni . diorang nak semangat :)

@Najwa : betul tu betul sgt2 :) loveBloggerMalaysia .Peace!

admin on January 26, 2011 at 12:28 AM said...

@imaza93 : tu la awak , setengah org yg baru2 la jinak ngn blogger ni tak tahu menahu . so kena tolong didikkan .

@Mawar : betul tu , tak kira baru atau lama , semua ada perasaan ..

anamizu on January 26, 2011 at 12:45 AM said...

aah betol3..
cik ana sokong!!
kalo takde yg baru,takdela yg LAME..
kan?kan?

thumbsup lah kartun2 kat blog farique nih!! comel2!!! hihi

recent post : |korek biji mata???|

Buletin Bawang on January 26, 2011 at 12:50 AM said...

stuju ngn farique.. chill je okey!
i follow u.. =D

Unknown on January 26, 2011 at 12:56 AM said...

yes... gadis sokong sgt2...
:)

admin on January 26, 2011 at 12:58 AM said...

@Cik Ana : betul apa yang cik ana claim tu, terima kasih :)

@Popolita : thanks sebab setuju :) . budi bahasa budaya kita :)

ArryCode on January 26, 2011 at 12:59 AM said...

bagus n kuatkan semangat....
aper yng saudara post tu menarik... dan saya jadi follower bukan beerti utk di follow balik.... follower lebih beerti jika menjadi reader yang bagus pada setiap blog yang diikuti... maka sebagai blogger kita jangan terlalu memikirkannya... apa yang penting tentang apa yang hendak kita sampai pada umum..

admin on January 26, 2011 at 1:25 AM said...

@gadis : tenkiu yea :)

@Arry : thanks bro . saya sebenarnya tak kesah hal ni tp kebanyakan otai2 blogger sy tgk makin riak , kesian kat blogger bawahan , dikatakan tak tahu menahu ...

ghost on January 26, 2011 at 1:28 AM said...

dont be kuwatir...follow jer,karang ada lar tuh yg follow balik.tetapkan niat...sabar.

admin on January 26, 2011 at 1:46 AM said...

@biskut : thanks biskut , gua tak kuatir tp just kesian kat sorang blogger ni yang mai mengadu kat AF .

Cik Ika Toppo on January 26, 2011 at 2:07 AM said...

nice entry....bukan sekadar follow atas nama je..tapi kena lah saling harga-menghargai antara satu sama lain.. barulah ikatan ukhuwah dpat terjalin..huhu..

pendek kata:
"ai sokong lah entry u ni..haha"

redzuan ridz on January 26, 2011 at 2:24 AM said...

xsalah pun. tp yg penting entri berkualiti dan blog x smak dgn widget2 sampah.
kalau nk folowers biarlah followers yg berkualiti yg follow kita kerana mereka sndri merasakan blog kita ni menarik dan bermanfaat. dan mereka ni pasti akan snggah sellu ke blog kita. so kalau follwoers yg follow kita bukan kerana mnatk2 aku pasti blog dorg pun mntap dgn entri2 menarik. so kita follow la blik.


TIPS: 8 CARA MENINGKATKAN TRAFFIK KE BLOG SECARA BERTERUSAN

Anonymous said...

suke gilak post terbaru nie.
followers sy pon sket. ta[i ade sy ksah. kdang2 org follow je tapi x bce kan?
blog sy adalah kepuasan hati sy sndri:)

admin on January 26, 2011 at 2:37 AM said...

@bajiku shefi : betul awak betul . mengeratkan silaturahim dan ukhwah :)

@Redzuan : betol tu redzuan , sy sokong.sy sambil blogwalking confirm yg mana ada lagu autoplay ni memang sy tegur abis kat shoutbox dia . tapi tetap follow la , support .

admin on January 26, 2011 at 2:49 AM said...

@syera : dah nama blog kamu personal . sgt2 personal . huhu :p

Anonymous said...

personal itulah kepuasan !

admin on January 26, 2011 at 3:09 AM said...

@syera : benar dan tiada apa yg tidak benar sebaliknya :)

umiawadah on January 26, 2011 at 4:17 AM said...

tima kasih u follow i,i follow u...he he he

syuwai on January 26, 2011 at 8:54 AM said...

setuju ngan entri k0 ni..

bil. f0l0wr tu mmbantu kita mnghasilkan bl0g yg lebih b'kualiti ^^

Cik Azz on January 26, 2011 at 9:26 AM said...

Ya betul tu...

huhuhu...

imaza93 on January 26, 2011 at 12:43 PM said...

hehe :) okey2 :) ima akan didikkan :P
haa..nak kasi taw , ima ada tag awk untuk join GA ni , http://farzaluzizaron.blogspot.com/2011/01/ga-kasperskye-dari-fariszazcom.html :)

Lunia on January 26, 2011 at 2:16 PM said...

setuju ^^

kalau kite ta support org cmne org nak support kite kan? sy pon bile follower da tambah sikit2, cm tertarik nk update blog.. even kadang2 diorg post kt chatbox tanye bile nk update blog..?? sronok je tau yg ade org tak sbr nk bce post2 kite ;)

admin on January 26, 2011 at 3:03 PM said...

@ummiarissa : huhuhu :p

@syuwai : yap , kerna itu adalah semangat kan :)

@kak Azz : betul2 :)

@imaza93 : bagus , beri ajar org tu kan bagus :)

@azureen : yap , tu la . org support kita , kita pun semangat la nak update kan :)

fH on January 26, 2011 at 5:58 PM said...

setuju.... follow memollow tu satu jalinan ukhwah jgk.. kn..kn..kn.. mbaca dan mberi pandangan..saling ziarah menziarahi antara sesama kita hehe

admin on January 26, 2011 at 6:01 PM said...

@Fadhlul Hadi :setuju bro . rapatkan jalinan ukhwah sesama kita yang diharuskan :)

Dayana Z on January 26, 2011 at 6:10 PM said...

wahh, entry yg hebat ;), so decided to follow, atas alasan, nk bce entry2 menarik.. sbb bosan tade keje laen + support bloggers,

admin on January 26, 2011 at 8:00 PM said...

@x3,dayana : kamu terbaik :) teruskan :p

iniAKU on January 26, 2011 at 8:34 PM said...

aku folow ikot mood. boleh? heheh

ARJUNA.Inc on January 26, 2011 at 8:48 PM said...

bese la 2...msa mula2 sume org pnah mrsa follower ade SORANG je?tp da lma2..bru mkin rmai..n rmai..kna ggih je..btw..da follow juger..hehe

admin on January 26, 2011 at 8:48 PM said...

@iniAKU : tak salah pun . lain org lain cara ..

admin on January 26, 2011 at 8:50 PM said...

@ARJUNA inc : yap betul . gigih dan selalu bw . itulah usaha untuk berjaya . contoh : BEN ASHAARI .. gigih :) ( bukan kipas org , takde masa nak kipas2 . just support )

Anonymous said...

yezza..!!..
saling support kan..;)
btw, sy ade blog lame jgk..
kekangan masa nak update blog..
skrg baru nak aktifkan diri smule..blog lame nak kene update jgk la nmpk gaye nye..

admin on January 26, 2011 at 10:33 PM said...

@EinMall2u.com : yap . betul . nasihat untuk ein , selalu2 blog walking n cari traffik yang kuat ok :)

miss czueka on January 26, 2011 at 11:42 PM said...

salam..
thanks sbb mnyokong new blogger
n brani kluarkan entry ni
wlwpn anda sndiri mnyatakan mgkin blog ini akan diblacklist hee..
khidupan blogger akan lbih hrmoni dgn adanya blogger seperti kamu :)

Mime MF on January 27, 2011 at 12:14 AM said...

terharu bc entry ni..
sob3..
sbb sy pn blogger baru gak...
:)

Unknown on January 27, 2011 at 12:17 AM said...

Betul tu AF, aku setuju. Sebenarnya nak cipta nama dlm dunia blogger ni kita kenalah jadi diri sendiri. Jgn selalu dok copy & paste artikel org. sbb kalau kita copy&paste artikel org kita yg rugi sbb kita dibayangi oleh bayang2 pemilik artikel yg asal.

Mula2 aku ceburkan diri kat dunia blogger ni. aku pun tak tau yg follower tu penting.

Actually di weblog aku, aku x panggil org yg follow aku tu follower. aku lebih suka gelar mereka sebagai sahabat/rakan/geng aku.

n aku juga x kisah nak follow blog org. asalkan org follow aku balik. & aku suka share apa yg aku tau dengan org. kalau x caye blh ushar weblog saya terutama kat bahagian tips blogger. sbb pd aku kita yg untung kalau kita bersikap pemurah & selalu share apa yg kita ada.

http://www.ainoreiz87.net

admin on January 27, 2011 at 6:46 AM said...

@miss Czueka : berani kerana benar , takut kerna salah tp lain org lain cara , rambut sama hitam , hati lain2 . ini hanyalah pendapat sy je :)

@ben : huhu , sy pun terharu . sy pun blogger baru jugak :)

admin on January 27, 2011 at 6:51 AM said...

@budak Jawa : satu ulasan yang panjang dan bernas :) . terima kasih diatas nasihat dan pendapat yang Budak Jawa berikan . Kalau org baca komen BUdak Jawa ni kalau tk terima , tak tahu la ..

Anonymous said...

hahaha, apesal topic follow2 ni hangat sangat minggu ni ek~~

admin on January 28, 2011 at 2:04 AM said...

@Eel : entah la x tahu la kenapa isu ni hangat .. huhu :P

Anonymous said...

tibe2 je kot kembali hangat utk tahun baru ni..
tahun lps pun selalu jgk hal ni timbul..tp, never mind..biase la tu;)

admin on January 28, 2011 at 10:49 PM said...

@einMall2u.com : blogger ni semakin hari semakin bertambah , so bila dah bertambah diorang mesti kejarkan followers , bila terlalu kejarkanlah yg buat topik ni hangat , panas ..

Orang biasa on August 4, 2011 at 1:22 PM said...

thnx bro!! bg smngt n sokongan kat saya.. blogger baru. hehehe... blog bro hebat!

-lynn- on August 6, 2011 at 11:37 AM said...

setuju2.sya pun blogger baru...nice blog

fiqasamcasa on August 19, 2011 at 4:42 PM said...

saya suka entry ni...=)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!