Tuesday, August 2, 2011

Kawan Baik Tak Akan ...


 

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang sejati .

Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawannya.







Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baik nya.

Sebaliknya kawan yang baik lah yang paling banyak membantu kawan baik nya
untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baik nya untuk membuat
perkara yang buruk dan sia-sia.

Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk
berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih
atau gembira.

Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan
kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baik nya untuk sentiasa berada
disisinya.

Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baik nya untuk berkawan dengan
kawan yang baik .

Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baik nya mempunyai ramai
kawan baik , kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baik nya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan
kawan baik nya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita
bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita
menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,
kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baik nya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang
baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu
menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baik nya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskah ini kepada kawan-kawannya, bukan
kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman
oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada
kawan baik nya.

Dan kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu
menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik...

Amin


9 comments:

ceritasekupang on August 2, 2011 at 6:01 AM said...

betul...bukan senang nak dapat kawan yang baik...

My Name is Mar on August 2, 2011 at 6:26 AM said...

Baru nak komen pasal kawan yang baik kena faham ketidaksempurnaan kawan sendiri..
Dah ada tulis lah plak..
Jadi, kesimpulannya.. Kawan yang baik pun manusia juga..
Tak lari dari melakukan kesilapan..

Poskad Raya POS MALAYSIA

SoLy SoLicious on August 2, 2011 at 6:31 AM said...

only real freinds are telling u when ur face is dirty

FYA PELANG! on August 2, 2011 at 7:36 AM said...

sebak eden. heh.

Cik Ladies on August 2, 2011 at 8:27 AM said...

wii! kita kawan baik kan, AF.. dan2 je komen dulu sebelum baca.. Ahak :P AF buat puisi ke ni? :ragu

alepridz on August 2, 2011 at 8:37 AM said...

:angguk betul tu... susah tu nak cari kawan yang betul2 baik...

JANGAN KLIK JIKA ANDA TIDAK PUASA

NurulAthirah on August 2, 2011 at 8:49 AM said...

betul2...but skrg ni,no wonder la ramai kawan yang tikam kita dr belakang...so,kena cari le kawan yg betul2 memahami kita...nice 2 meet u...

shaliza khairi on August 2, 2011 at 5:14 PM said...

terharu okeyh baca entry nih.
teringat kawan baik aku.
kawan yang sentiasa ada hulurkan bahunya. ^^

salam ramadhan farique. =))

mi$sUn@3iRa on August 4, 2011 at 9:10 AM said...

btol..btol..btol...tp susah dh nk jumpa kwn baik yg btol2 baik..

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!