Thursday, August 4, 2011

Nak Merokok ? Kalau Ye Pun Hormatlah Sikit !

    Salam ramadhan buat semua. Orang cakap bulan puasa ni tak baik marah-marah. Kena banyak bersabar. Oke fine, tapi aku tak sanggup dah kalau berdiam je. Nak tegur depan-depan japg sah-sah bergaduh. Kalau boleh nak elak-elakkan la. Aku hormat kau, kau hormat aku. Tak gitu ? Tapi bukan pasal ni aku nak cerita, pasal merokok ni. Kebanyakkan orang tak tahu nak hormat orang .




    Terpulanglah nak merokok sekalipun (bukan kaco duit aku pun), tapi tolonglah merokok ditempat yang sepatutnya. Kalau tempat awam takpe lagi contoh macam kat pasar malam, pasar tani, pasar borong, dan sebagainya ( kecuali kat melaka dan kawasan yang sewaktunya, no way ), ini kat tempat berhawa dingin nak hisap rokok, kat shopping complex nak hisap rokok, kat supermarket nak merokok, kat cyber cafe nak merokok dan lain-lain lagi la (nak tegur malas, itukan 'tempat' diorang).







   Sedarlah sikit, itukan kawasan larangan merokok. Orang tak merokok boleh tahan bila duduk sebelah perokok kat kawasan boleh merokok, tapi perokok pulak tak kan tak boleh nak tahan nafsu nak merokok tu kat kawasan larangan merokok ? loser. Aku pun perokok jugak tapi takda la sampai nak merokok kat tempat yang tak sepatutnya. (itupun selepas fobia kena saman 2 tahun lepas sebab hisap rokok kat shopping complex. =.="




   Aku pun rasa menyeksa duduk di sebelah perokok sebenarnya. Disebabkan bau rokok tu menusuk kat hidung , boleh asma aku 5-6 minit. Aku tak boleh bau asap rokok tapi kalau hisap rokok takpa. Paling tension bila nampak sign board No Smoking ( Dilarang Merokok ) , tapi boleh relax je orang merokok macam takda apa-apa. Buta ke ? aku rasa diorang bukan buta, cuma SAJA buat-buat buta.




gambar sekadar hiasan


   Aku nak tegur sikit, andai sesiapa yang sedang membaca ni tolonglah faham, hormat orang awam sikit. Dah la bau asap rokok tak boleh blah, lepas tu berkepul-kepul asap rokok tu. uishh, kesian orang lain. Kalau nak merokok pun, merokok la tempat yang sepatutnya. Bukan apa, kita hormat orang, orang akan hormat kita balik. Jadi, hidup biar bercara. Win Win situation kan ? :)




   Itu je nak tegur, ingat k. Pandai takpa tapi jangan ''pandai-pandai'' :)

53 comments:

red gitarputeh on August 4, 2011 at 3:49 AM said...

Jangan risau.. aku hormati perokok.. wakaka XD

You Will Get Back What You Give. True Story.
(Ayat aku pedas. Jangan baca kalau mentaliti korang tak kuat)

Unknown on August 4, 2011 at 3:53 AM said...

hate smoker ! full stop :P maaf maaf. huh -__-"

admin on August 4, 2011 at 3:58 AM said...

@Red: red , bagus2 . hehee XD

admin on August 4, 2011 at 3:59 AM said...

@FYA PELANG!: hate u . hehehehe . wat lawak je :D

shafiqabdshukor on August 4, 2011 at 6:11 AM said...

btol2...
x kisah la wat pape pon..
asal jgn nyusahkan org...
hehehe

syafiqsulaiman on August 4, 2011 at 6:19 AM said...

Aku tak ske klo kwn2 aku merokok sblah aku..
nanti baju aku bau rokok..
sbb aku bkn perokok..

Unknown on August 4, 2011 at 6:31 AM said...

ayie xkisah diorng nak rokok tpy sila pastikan kena pada tmptnya..jgn tmpt public plak..

Unknown on August 4, 2011 at 6:50 AM said...

cite pasal perokok sampai bila2 pon tak abis. aku pon alergik gak ngn bau asap rokok. member2 pon ramai merokok. sabau je la..

Fairosza on August 4, 2011 at 6:56 AM said...

xyah merokok terus pon ok jugak ek....=)

Dzu Aamal on August 4, 2011 at 8:23 AM said...

Ahak.. Yang paling penting tak suka orang merokok kat tepi ai. :angguk memang nak kena sepok sejuta kali laa kan.. --'

huda rahim on August 4, 2011 at 8:49 AM said...

dah tau rokok x elok still nak merokok lagi! adeh ai

arituarini on August 4, 2011 at 9:11 AM said...

macam2 skang ni...kih kih kih

Anonymous said...

Assalam...Aku pun selalu gak hadapi masalah nie.nak nak dtgnya dari ayah dan abg aku...ayah aku dh bhenti merokok sbb dlu kena sakit teruk sbb rokok...jd dia bhenti...klo masa tv dieorg hisap rokok dlm rumah...mmg aku terus blah dr tgk tv tuu...sesak nafas dh aku time tuu...

ZWAN SABRI on August 4, 2011 at 10:30 AM said...

diharapkan perokok ni takla merokok di siang hari time bulan posa nii.. HUHU

MySuaraBlog: Jin Islam Puasa Tak?

hyz on August 4, 2011 at 10:37 AM said...

org2 y merokok x pedulikan org keliling mmg biadap....

Solihin Zubir on August 4, 2011 at 11:10 AM said...

aku paling pantang org hembus asap rokok kt muka aku.. mmg makan kaki la.. heheh..

aku x hisap rokok! :D

Alya Esprézzo™ on August 4, 2011 at 11:31 AM said...

hahahahah tau tapeeeeeeeee! tak sukaa laa org yg merokok nie, nak merokok jauh2 laa..

SITI ARFAH on August 4, 2011 at 1:18 PM said...

Sy ckup xske ngn org ske hisp rkok ni. huhu. Brhntilah mnghisp rokok, anda mmpu mngubahnya. :)

♥CIK IERA♥ on August 4, 2011 at 1:34 PM said...

tahu takpe...kadang-kadang kite dah terbatuk-batuk kene asap rokok tu tapi die boleh buat bodoh je...=.="

Anonymous said...

betul betul ! nak orang hormat kita, kena kena hormat orang dulu. ^^

sekarang ni entah la, ramai yng rasa dia hidup seorang2 je kat dunia ni. tak kesah orang lain dah

Adam Idris on August 4, 2011 at 2:20 PM said...

rimas kot, sebab tempat aircond selalunya tertutup, huhu

♥ Cik Nur Elyana ♥ on August 4, 2011 at 2:28 PM said...

Janganlah merokok.hargai organ dalam anda ea.. :)

iSmaZuRina on August 4, 2011 at 4:21 PM said...

writer merokok lagi ke?? berhenti je la merokok... ape bende la yang best sangat rokok tu... kalau dapat bgtahu 3 kebaikan rokok, aku try untuk tak benci perokok..

Siti Safiyyah on August 4, 2011 at 4:50 PM said...

haha. Ss senang ja, terus bagi reaksi tanda kita protes diaorang merokok depan kita. Macam aritu masa nak test jpj. orang dh tunjuk isyarat tutup idung tu pepaham jela dak? Ngehh

Siti Safiyyah on August 4, 2011 at 4:50 PM said...

haha. Ss senang ja, terus bagi reaksi tanda kita protes diaorang merokok depan kita. Macam aritu masa nak test jpj. orang dh tunjuk isyarat tutup idung tu pepaham jela dak? Ngehh

Siti Safiyyah on August 4, 2011 at 4:51 PM said...

haha. Ss senang ja, terus bagi reaksi tanda kita protes diaorang merokok depan kita. Macam aritu masa nak test jpj. orang dh tunjuk isyarat tutup idung tu pepaham jela dak? Ngehh

Fahmi P on August 4, 2011 at 8:25 PM said...

bagi yg suh berhenti isap rokok tue.. "easy to say but hard to do..ok.." kimie pun isap rokok gak, tapi x penah lak isap dlm kawasan air cond sbb nanti bau lekat kat baju..

Wanie on August 4, 2011 at 9:15 PM said...

aku kalau jumpe org merokok, tutup hidung depan2 die gak..tapi selalu diorang buat derk je kan..huhu

Fieza Sani on August 5, 2011 at 3:51 AM said...

fieza xsuke perokok..
tapi sgt susah nak tegur dorang nie...
lg tegur lg dorang buat.. tapi bkn sume laa.. --.--

admin on August 6, 2011 at 2:32 AM said...

@shafiqabdshukor: betul tu :D

admin on August 6, 2011 at 2:33 AM said...

@syafiqsulaiman: huhuhu , nanti kang kantoi ngn awek ke sape ke plak kan . haha

admin on August 6, 2011 at 2:33 AM said...

@cucu umie: betul tu .

admin on August 6, 2011 at 2:34 AM said...

@Jejaka Terhangat: tu la . dah jadi lumrah kan ..

admin on August 6, 2011 at 2:35 AM said...

@Fairosza: InsyaAllah suatu hari nanti :D

admin on August 6, 2011 at 2:35 AM said...

@Cik Ladies: sepok ? sadisnyaa . hehehe

admin on August 6, 2011 at 2:36 AM said...

@huda rahim: entah la budak tu . aishhh .

admin on August 6, 2011 at 2:36 AM said...

@ArulchelseA: sabau je la . huhu

admin on August 6, 2011 at 2:38 AM said...

@►AdamXis◄: huhuhu , kalau situasi tu memang mencabar sgt . boleh naik angin dan naik tangan , tapi family sendiri kan ..

admin on August 6, 2011 at 2:38 AM said...

@ZWAN SABRI: ada ooo . huhuhu

admin on August 6, 2011 at 2:39 AM said...

@hyz: tak menghormati orang lain kan .

admin on August 6, 2011 at 2:40 AM said...

@Solihin Zubir: kalau sampai makan kaki tu memang bahaya tu . betul2 anti tu :D

admin on August 6, 2011 at 2:40 AM said...

@Alya Esprézzo: ok tak merokok depan2 alya nanti :DD

admin on August 6, 2011 at 2:40 AM said...

@Siti Arfah: betul2 .. huhuuh

admin on August 6, 2011 at 2:41 AM said...

@♥CIK IERA♥: itu orang yang tak berhati perut . huhu

admin on August 6, 2011 at 2:41 AM said...

@nulhazwany abdul malik: betul tu . semak je .

admin on August 6, 2011 at 2:41 AM said...

@Adam Idris: tu la . itu yang kasi angin tu . huhh

admin on August 6, 2011 at 2:42 AM said...

@♥ Cik Nur Elyana ♥: yeahhh :)

admin on August 6, 2011 at 2:42 AM said...

@iSmaZuRina: anda stalker saye ? hehehe

admin on August 6, 2011 at 2:43 AM said...

@Siti Safiyyah: hahaha .. gunakan isyarat ibarat perlian . hehehe XD

admin on August 6, 2011 at 2:43 AM said...

@kimiez: hehehe , tahu takpe bro . i try to stop but not yet ..

admin on August 6, 2011 at 2:44 AM said...

@Wanie: memang buat dek je kalau pentingkan diri sendiri ..

admin on August 6, 2011 at 2:44 AM said...

@cik fieza: sebab easy to say dan hard to do ..

~syue syada~ on August 6, 2011 at 3:23 PM said...

asap rokok buat saya peningg n rasa sesak nafasss. huh!

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!