Saturday, April 9, 2011

Jangan Orang Lain Dijadikan Contoh Yang Buruk .

    Salam kawan-kawan , Kali ni topik aku berkisarkan mengenai diri sendiri . Kadang-kala bila kita buat salah kita akan kaitkan dengan orang sekeliling . Contohnya , kita tak pergi sembahyang . Bila ditegur dan dinasihati , kita akan kata , ''tu sorang sebelah tu pun tak sembahyang jugak , takpe pon ''. Contoh je la kan . 




   Kadang-kala kita mengaku kita tak macam ni tapi kadang-kadang kita terbuat jugak , terkata jugak . Bila ditegur panas-panas sikit oleh kawan-kawan ke , kita cakap ''ahh .. lu pun sama jugak brother , tengok lu dulu sebelum tengok gua ''. Kenapa kita mudah terpandang keburukan orang lain ? Dan kenapa bukan dari diri sendiri ?





   Tapi betullah manusia ni takkan lari dari kesilapan , tapi takkan itu yang harus dijadikan jawapan ulang-alik ? Aku sendiri tak mampu nak merungkaikan jawapannya sebab aku ni iman senipis bawang . Cepat melatah tapi aku kurang melenting sebab aku tahu dari mulut lah yang melambangkan diri kita ni siapa , dari kata-katalah yang menunjukkan diri kita sebenar .




   Kesimpulannya tak perlulah kita menjadikan orang lain sebagai contoh yang buruk , cukuplah sekadar dijadikan pengajaran dan pedoman buat kita dan kita ambillah yang baik dari orang lain kerana InsyaAllah dapat dijadikan teladan dan ikutan bagi kita . Bersangka baik kepada orang lain , nescaya kita mendapat pahala kerana perkara yang baik dibalas kebaikan . Jadi buruk kita biarlah dari diri kita serta kesilapan kita dan tak perlulah kita samakan dengan sesiapa  :)


  p/s : aku confirm sebak bila dengar ayat ni .. '' buruk aku semua orang nampak , baik aku tengok pun taklah ''. <-- ayat mcm berlagak tapi ada isi sebenarnya..

27 comments:

CIK GADIS on April 9, 2011 at 2:13 AM said...

betol bro!gwa sokong entry lu..gwa pon kdg2 terckap cmtuh gk..xpa entry neyh stu kesedaran gk untk gwa.. =P

p/s : blog berwajah bru,sirius cun gilos! :bagus

aNiss :):) on April 9, 2011 at 2:14 AM said...

betul.. selalu nampak kesalahan org lain.. tapi yg kita sendiri buat tak nampak kan?? ngee =)

Mss Ieza on April 9, 2011 at 2:15 AM said...

btl2..
ustad sy slalo pesan..
kite check blk diri kite sndri..
iman kite :)

►AdamXis◄ on April 9, 2011 at 2:22 AM said...

Assalam...betul2.lebih baik cermin diri kita dan perbaiki diri kita dahulu...lepastuu buatlaa teladan...sbb didikan terbaik ialah melalui teladan yang baik...

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:32 AM said...

@CIK GADIS: ye la siapalah diri kita ni kadang-kadang kita terlupa :) . thanks CG :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:33 AM said...

@aNiss :):): kita hanyalah seorang hamba :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:34 AM said...

@Mss Ieza: betul ! tapi af ni iman hanya senipis kulit bawang je .. mudah melayang dan terbang ..

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:35 AM said...

@►AdamXis◄: wassalam . ulasan yang kemas adam . baiknya orang teladan buat kita :)

nub on April 9, 2011 at 5:46 AM said...

style! buruk org tu kita jadikan ja la tauladan. ehehe

NuSaNa NoSa 91 on April 9, 2011 at 7:39 AM said...

sbb kita manusia yg selalu nmpk kesalahan org dan bukn kesalahan kita..
sbb itu satu-satunya cara kita nk face-saving~ ^_^

SoLy SoLicious on April 9, 2011 at 7:46 AM said...

kite same2 nengok cermin..
xsedar2 jugak buruk k baik ke...
tak taulah caner 2.. haah

Raja Ellysya on April 9, 2011 at 7:50 AM said...

manusia ng ego masing2.x nk terima teguran n bajet bagos.

~ Cik Azz ~ on April 9, 2011 at 7:52 AM said...

Setuju dengan entry ni...

Paling tak suka bila ada orang yang begitu lantang dan lancang menegur kita dan kita boleh terima teguran tu.. tapi bila kita tegur dia sikit je, terus dia melenting... Sangat tidak cool okay..

Cermin yang sebenar adalah kawan2 atau orang di sekeliling kita. Kalau dorang tak tegur kesilapan kita, itu bermakna cermin kita tidak berfungsi dengan sebaiknya...

Jadilah cermin yang licin dan jernih untuk mendapatkan hasil pandangan yang terbaik. Jangan jadi cermin yang retak dan kusam..

tiQo...(-_-'') on April 9, 2011 at 10:39 AM said...

betul sangat...
aku tak sangka dlm diam kita ni menyalahkn org lain... :bunuh
iman aku senipis bawang gak la :(

<--- insan hina

Abuya Hayat on April 9, 2011 at 11:28 AM said...

Memang lar lebih senang pandang keburukan orang lain dari keburukan diri sendiri...
Dah mata kita dok tengok kat orang lain, kalo nak tgk kat diri sdr, tgk dalam cermin lah jawabnyer...
Biasalah, manusia...
Kekadang lagi senang kita tgk keburukan orang dari kebaikan pasal kita susah nak terima hakikat yang ada orang lain lebih baik dari kita...
Just sharing my view lar... and a link... hehehehe...
Hangit | Fenomena Usop Wilcha Menular ke Luar Negara

deeya on April 9, 2011 at 1:16 PM said...

kadang2 tercakap macam nie jugak .. tapi pas baca entry nie tersedar plak . thankz Que ! :)

aeda on April 9, 2011 at 2:28 PM said...

betul...biasanya kita sllu nmpk kesalahan org tp kesalahan sendiri kita xnampak...
so, perbaiki diri sblm mengata org lain..
tp aku pun kdg2 terlepas ckp jg..padahal, diri ini masih bnyk yg xbetul..
insaflah..berubahlah menjadi yg lbh baik..
kurangkan berkata ttg keburukan org lain...

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:28 PM said...

@nub: ya .. pedoman buat kita bukannya ikutan :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:28 PM said...

@NuSaNa NoSa 91: face-saving? takde maknanya . huhuhu

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:29 PM said...

@SoLy SoLicious: kita tak mampu menilai kebaikan diri kita tapi kita mampu menilai keburukan diri kita :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:29 PM said...

@Raja Ellysya: ego hanya didunia , takkan di bawa ke akhirat ..

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:30 PM said...

@~ Cik Azz ~: betul .. tapi sekadar tegur dan memberikan nasihat yang membina tak pa .. tapi jangan kita samakan ..

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:31 PM said...

@tiQo...(-_-''): setiap manusia tak lari dari kesilapan ..

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:31 PM said...

@Abuya Hayat: sungguh realiti ulasan anda :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:33 PM said...

@deeya: kadang-kadang kita sedar perbuatan kita salah tapi kita terus berbuat :)

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:36 PM said...

@aeda: ya .. perbanyakkan bersangka baik kepada orang :)

aeda on April 9, 2011 at 5:53 PM said...

@Abdul Farique: betul...bersangka baik la dgn org lain...barulah org lain bersangka baik dgn kita..:)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!