Wednesday, April 6, 2011

Bila Tudung Dijadikan Fesyen .

    

   Salam kawan-kawan , kali ini post aku mengenai tudung pulak . Sekarang ni kebanyakan perempuan pakai tudung tapi berlengan pendek .Kebanyakan je la . Yang aku hairannya , apa yang sedang ditonjolkan oleh mereka ni dan apakah motifnya berfesyen begitu ? apakah niat mereka ? Aku tak faham sebenarnya . Kalau kena dengan alasan , dia tu baru-baru je nak bertudung , nak berubah .. biarkan je la , nanti lama-lama ok la tu . Itu ke alasan yang sewajarnya ? Kalau benar dia nak berubah kenapa tak dibantu kenapa tak ditegur ?


    Aku dah muak dengan alasan ''kubur gua , kubur lu masing-masing punya kubur''. Sebab kubur masing-masing la aku nak tegur sebab nanti dalam kubur tak de orang nak tegur da . Ada pulak yang macam ni , kat facebook gambar bertudung selak-selak album ada gambar tak tertudung . Kenapa tudung ni dijadikan fesyen ? aku sendiri pun tak dapat nak menghuraikan soalan aku ni . 






   Sebagai saudara sesama Islam , aku hanya nak tegur je . Bagi yang ada niat nak pakai tudung tapi baju berlengan pendek dan berseluar jeans ketat-ketat ni , sudah-sudahlah aniaya tudung tu . Tudung tu tak bersalah . Tak payah hukum dan biarkan tudung tu jadi bualan mulut orang . Ye la kita ni hidup majmuk dan orang melihat . Tudung ni dah menunjukkan kita ni menutup aurat tapi kalau baju berlengan pendek pulak , kenapa niat tutup aurat tu ? ce cite ce cite ce cite ... 


   Jadi kesimpulannya tak perlulah tudung dijadikan fesyen semata-mata . Walaupun tudung mahal sekalipun dan dipakai tapi lari dari niat jadi tak berguna juga . Kalau betul nak berubah dan nak tutup aurat sekalipun biarlah kemas . Cuba bayangkan kalau laki keluar rumah pakai songkok seluar panjang semua tapi baju kecik singkat nampak pusat ? Tak sama ke perumpamaannya ? Mesti korang akan cakap , buang je la songkok tu kalau pakai macam tu . Buat malu je orang melayu je . ...


25 comments:

Skype Crew on April 6, 2011 at 3:39 AM said...

teruskan tegur-menegur kawan, InsyaAllah, smoga satu hari nti mereka2 ini akan mndpt hidayah drp Allah.

Amzar on April 6, 2011 at 5:15 AM said...

ahaha.btl2.sokong bkn brmksud memerli wanita d cni,tp "cara pkai tu kna beradab" ^^

Abdul Farique on April 6, 2011 at 5:42 AM said...

@Skype Crew :insyaAllah :)

Abdul Farique on April 6, 2011 at 5:43 AM said...

@Amzar : ayat2 dan entry gua ni ada perli2 ke ? teguran je tu :)

Siti Safiyyah on April 6, 2011 at 9:40 AM said...

orang yg bertudung tak semestinya baik. tapi orang yg baik dia akan menutup auratnya. :)


psstt : Pemahaman SS tentang blog dulu

AdaNaz87 on April 6, 2011 at 11:04 AM said...

Sekarang ramai yang bertudung sebab nak berfesyen. Bukan lagi sebagai tuntutan agama. Sebab tu kadang-kadang boleh nampak orang yang bertudung, tapi dalam facebook ade gambar tak bertudung. Itu baru bertudung, belum lagi yang terkejar-kejar nak jadi model. =.=

deeya on April 6, 2011 at 12:17 PM said...

mantap bhai entry nie .. trime kasey bagi teguran2 cengginih . dulu sye pun agak jahil :(

CIK GADIS on April 6, 2011 at 1:45 PM said...

tau xpa..aku nympah sgt tgok pompuan cmtuh..pkai tudung alih2 lengan pendek..baek xpyah pkai..nsib aku x sbb abah aku mmg xbg pkai lengan pendek kluar umh woo.. =)

RynaHakimi on April 6, 2011 at 2:35 PM said...

Menyampah jugak tengok wanita yang pakai tudung, tapi tak tutup aurat.berfesyen la konon.tak faham konsep betudung..Hmm..Kite yang nengok plak yg rase malu

misS FEeza macho ! on April 6, 2011 at 8:40 PM said...

eh eh

sye cm tuh tak ek :ragu .

kalau ade sila tegur (:

Cik Sarah on April 6, 2011 at 8:58 PM said...

Suka entri ni.. semoga kita saling nasihat-menasihati menuju ke jalan Allah SWT :)

Atie on April 6, 2011 at 9:40 PM said...

Assalamualaikum...
terima kasih atas entri ini...
mmg x dnafikan semua itu... dan itu la kebenaran jika kita lihat kejadian d luar sana...
diri ini pun x la bertudung labuh... tetapi kadang2 sedih bila lihat kengkawan yg len...
terima kasih atas peringatan secara tidak langsung... sekian

Atie on April 6, 2011 at 9:45 PM said...

Assalamualaikum..........
terima kasih atas entri ini....
satu teguran yang berguna secara tidak langsung...
mmg x dinafikan akn kejadian itu di dunia nyata...
walaupapaun... thnx 4 diz entri... :)

cik aufa faqihah on April 6, 2011 at 10:03 PM said...

nice one :D

bila kita dah btudung shud be we know our intention tu, so tak la nampak pelik :)

Anonymous said...

teguran yang membina :)

miss ct on April 6, 2011 at 10:55 PM said...

Assalamualaikum af..
tahniah..entry yg bagus..tq sudi bg nasihat...xdinafikan...byk tudung berfesyen yg xmenutup aurat..bergantung pada niat seseorg..wallahuallam

tiQo...(-_-'') on April 7, 2011 at 2:58 PM said...

aku dulu tak bertudung, start umur aku genap 17 baru aku pakai tudung... sebab masa tu tiba2 ake tersedar yang menutup aurat tu wajib dan berdosa jika x menutupnya...
tp aku pakai yg bawal je, sbb tak tau lagi nak pakai shawl... T__T

!! Kodet !! on April 7, 2011 at 3:44 PM said...

ada blogger femes tu ... pkai tudung berfesyen... xle nk kta apa2...

Abdul Farique on April 7, 2011 at 8:24 PM said...

Terima kasih diatas komen kalian .. fuhhh banyak sangat komen sampai af langsung tak dapat berbalas .. best la macam ni :)
apa-apa pun yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan pedoman ye :)

momoi mee on April 8, 2011 at 2:44 PM said...

tol2..tp moi pakai ok kn..?gulp!!!

Abdul Farique on April 8, 2011 at 2:48 PM said...

@momoi mee: ok saje :P

aeda on April 8, 2011 at 9:03 PM said...

terima kasih atas peringatan ini..

Abdul Farique on April 9, 2011 at 2:20 AM said...

@aeda: sama-sama kita terima awak :)

Anonymous said...

i pernah lihat muslim bertudung tapi pakai skirt. ok tak tu? T_T

Abdul Farique on April 14, 2011 at 8:08 PM said...

@Anonymous: tu lagi teruk pertunjukan dia .. apa yang sedang ditonjolkan pon taktau la kan ..

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!