Friday, April 22, 2011

Bila Kita Diuji ..

     Salam kawan-kawan , entry ni adalah ilham apabila entry mengenai Bila Hilangnya CINTA mu ini menyelubungi hati aku . Ramai yang beri nasihat untuk aku . Kita mudah terasa bila kita diuji . Kita mudah lemah bila kita diuji . Aku sebenarnya tak mengerti lagi apa itu pengertian Diuji dan dugaan . Jika tidak tak mungkin aku akan layu dan gugup bila diuji .


   Ya , dulu aku selalu nasihatkan kawan . Setiap kejadian ada hikmahnya . Tak perlu salahkan sesiapa dan tak perlu salahkan diri sendiri . Kita ditakdirkan sebegini . Setiap manusia pasti akan menghadapi dugaan . Baru aku teringat balik ayat ni , dalam kehidupan kita pastinya ada yang manis , ada yang pahit , ada yang masam . Sesungguhnya Allah Maha Penyayang , Tuhan ciptakan kita dan memberikan kita banyak anugerah , banyak kelebihan .


  Andai kata hidup kita penuh dengan kemanisan je , pasti kita akan jemu . Nak jugak merasa yang pahit , masin dan masam . Ibarat macam makanan , takkan tiap-tiap hari nak makan ayam je . Pasti nak makan ikan jugak , sotong , ketam , udang dan lain-lain . Macam tu juga dengan kehidupan kita . Sesungguhnya Allah Maha Bijak , memberikan kita pelbagai pengalaman , pengajaran dan ilmu didunia dan kita akan bawa itu ke akhirat .


   Walaupun selemah mana kita , walaupun selembut mana kita , tapi cubalah kental dan tabah untuk melalui ujian dan dugaan dari Tuhan . InsyaAllah pasti ada hikmahnya . Apa yang kita tahu ? tipuan mata hati manusia . Apa yang kita tahu ? adakah kita dapat mentafsir apa yang ada pada hari esok ? Takdir kita , Dugaan Kita dan Ujian Kita adalah pemberian Tuhan . Kita tak mampu mengubahnya .


   Kita tak mampu fikir apa yang akan berlaku pada hari esok ? adakah hari ini adalah cermin hari esok ? apa yang kita tahu . Inilah kewajipan kita diatas muka bumi . Kita wajib menjalankan perintah Allah S.W.T. dan kita semestinya akan menerima dugaan dan ujian kerana kita dinilai melalui sifat kesabaran , sifat ketabahan , sifat kekuatan dan sifat keimanan . Kalau bukan ada ganjaran kita didunia , di akhirat pasti ada . Allah Maha Penyayang , 


   Kita semuanya sama . Walaupun wajah berbeza-beza , walaupun hati lain-lain rasa tapi kita semua tetap sama . Hamba Allah Yang Satu . Semua orang pernah merasa , semua orang pernah melalui . Apa yang membezakan adalah kesabaran kita , kekuatan kita dan ketabahan hati kita . InsyaAllah berdoalah pada Tuhan semoga kita menuju ke jalan yang lurus . Sesungguhnya Ujian dan Dugaan adalah perkara yang baik .


   Semoga korang semua dan aku sendiri dapat ikut dan menerima nasihat ini . Aku masih ingat , dugaan dan ujian kita didunia ni hanyalah sementara . Sementara kita masih ada didunia , selagi itu lah ujian dan dugaan dikiri dan kanan kita . harap yang terbaik dari aku dan untuk korang . Semoga korang jangan contohi aku dan aku harap aku dan korang dapat menjadi seorang Hamba Allah yang berjiwa KENTAL . AMIN . Assalam :)



11 comments:

CIK GADIS on April 22, 2011 at 1:22 AM said...

aku pon harap aku bleyh jd sorg yg tabah gk..nice entry beb! =)

ainina jelani on April 22, 2011 at 1:23 AM said...

errm. kite perlu bangkit bila kite terjatuh AF. Kite kene ingat semu ni ujian dari Allah. Allah sengaja menguji hambaNya, agar hambaNya iu lebih dekat dgnNya. Percayalah Dia Maha Berkuasa. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

ingat ni : Allah menemukan kite dgn org yg slh, sblum menemukan kite dgn org yg betul :)

.. cik FLUTTERBY .. on April 22, 2011 at 1:51 AM said...

jgn berputus asa walupun hnya trlintas di fikiran.. ingtlah, mse kte ankn smpai. yg bezekn dy cepat mahupown lmbt. cuna taw mcm mne sktnyer, sb cuna salu jtuh, tp cuna x takowt utk bgn n troskn.. pnjg yg lps sbg pngajaran.. al da best AF, smoga kte smua dpt yg terbaek drNYA.. ^_^

Abdul Farique on April 22, 2011 at 2:24 AM said...

@CIK GADIS: InsyaAllah suatu hari nanti ..

Abdul Farique on April 22, 2011 at 2:25 AM said...

@ainina jelani: kalau ku ingat selalu kata-katamu ainina :)

Abdul Farique on April 22, 2011 at 2:26 AM said...

@.. cik FLUTTERBY ..: sakitnya memang perit . kalau tak dirawat memang teruk .. harap af mampu tabah . thanks cuna :)

NurAmal on April 22, 2011 at 7:59 AM said...

insyAllah.. ameen!

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine on April 22, 2011 at 9:40 AM said...

kita yang beri nasihat ni memang lah senang kan.. yang menanggung tu yang perit... hehe

E-ra paSha on April 22, 2011 at 7:41 PM said...

kite mesti sbar dgn semua dugaan dan cabaran yg dihadapkn kpd kite..semua yg berlaku mesti ade hikmah nye..
ingat: Allah tidak akn mnguji umatnye,lebih drpd kemampuan umat itu sndiri..=)

alwayz think +ve and try 2 be a better person from today..

Puan Kutu on April 26, 2011 at 11:02 AM said...

setiap org punya masalah masing2,cuma dengan cara yg berbeza.smoga kita semua tabah dan sabar..:)

Abdul Farique on April 26, 2011 at 7:19 PM said...

@Puan Kutu: yaa . semoga kita di jalan yang benar :)

Post a Comment

Terima Kasih sebab komen, tapi komen ancaman, ugutan, hasutan akan didelete ya :).jom like fanpage facebook AF :) FB AbdulFarique.com

 

Riwayat Seorang Insan Hina Copyright © 2011 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!